Czy moja umowa o pracę jest opłacalna? Czy lepiej prowadzić działalność gospodarczą?

  1. Ile powinienem otrzymać wynagrodzenia aby mi się bardziej opłacało prowadzić własną działalność jeśli na umowę o  pracę otrzymam 3000-3500zł netto?

Przy umowie o pracę i wynagrodzeniu 3.500 netto pracodawca ponosi całkowity koszt związany z Pańskim zatrudnieniem w wysokości około 5.900, więc taką kwotę  teoretycznie mógłby Pan wystawiać na fakturze. Poniżej przedstawiam przybliżone kwoty związane z kosztami wynagrodzenia.

Brutto Netto Ubezpieczenie Podstawa opodatkowania Zaliczka
na PIT
Koszty pracodawcy (ZUS) Łączny koszt pracodawcy
emerytalne rentowe chorobowe zdrowotne
4928.00 3500.00 480.97 73.92 120.74 382.71 4141 370.00 1022,04 5950,07
4210.00
3000.00 410.90 63.15 103.15 326.95 3522 306.00 873,15 5083,15

 

Zatem prowadząc działalność i płacąc preferencyjne składki ZUS przy założeniu, że będzie Pan wystawiał fakturę na kwotę – odpowiednio 5950,- i 5083,- zł (odpowiednik całkowitych kosztów pracodawcy w przypadku wynagrodzenia netto w wysokości 3500 i 3000 zł będzie się to przedstawiało mniej więcej tak:

przychód – wynagrodzenie 5950 5083
Zus społeczne 160 160
koszty księgowości 150 150
dochód 5640 4773
podatek 1 015 859
składka zdrowotna zapł 270,4 270,4
składka zdrowotna do odl 232,85 232,85
podatek do zapłaty do us 782 626
w „kieszeni” zostanie 4587,25 3876,31

 

Zatem widać, iż przy tym samym koszcie dla pracodawcy będzie Pan miał do dyspozycji więcej gotówki. Pamiętać należy o tym, iż w przypadku współpracy w ramach działalności nie przysługuje Panu płatny urlop (no chyba, że ustali Pan to z pracodawcą) w każdym razie domyślnie nie ma takiej możliwości. ponieważ prawo do urlopu wynika wprost z kodeksu pracy, który nie ma zastosowania w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej (w świetle prawa nie będzie Pan pracownikiem)

 

  1. Jak to wygląda z emeryturą i ubezpieczeniem zdrowotnym w przypadku własnej działalności.

Na samym początku pragnę zaznaczyć, iż wszystkie podane dane liczbowe odnoszą się do aktualnych na dzień dzisiejszy stawek ZUS. W nawiasach będę podawał wartości przy pełnych składkach ZUS, bez nawiasów ZUS promocyjny.

Ubezpieczenie zdrowotne jest na takiej samej zasadzie jak w przypadku umowy o pracę. Domyślam się, że chodzi o kwestie ubezpieczenia chorobowego tj. w przypadku przebywania na zwolnieniu lekarskim. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej po pierwsze można dobrowolnie określić czy w ogóle chce się z tego korzystać oczywiście wiąże się to z koniecznością opłacenia dodatkowej składki, która wynosi około 12 zł/mc (55zł/mc)

W przypadku zwolnienia lekarskiego ma Pan takie same zasady jak przy umowie o pracę tzn. wypłacany jest zasiłek w wysokości 80% odpowiadającej podstawie obliczenia składek czyli w przypadku najczęściej wybieranym przez przedsiębiorców (ubezpieczenie od minimalnej wymaganej kwoty) aktualnie minimalna podstawa to 2247 zł

  1. Czy zakwalifikuję się do płacenia „małego” ZUSu?

Tak, nie prowadził Pan jeszcze działalności gospodarczej w Polsce, więc przez 2 lata od jej rozpoczęcia będzie Pan miał prawo korzystać z preferencyjnych składek ZUS – w roku 2014 składki promocyjne vs. regularne przedstawiają się jak niżej:

Minimalne stawki ZUS dla nowych przedsiębiorców 2(preferencyjne składki ZUS dla osób prowadzącychdziałalność gospodarczą nie dłużej,

niż od 25 sierpnia 2005)

. Zdrowotne Emerytalne Rentowe Chorobowe Wypadkowe Fundusz Pracy
Preferencyjna składka ZUS za miesiącestyczeń- grudzień 2014 270,40(do odliczenia 232,85) 98,38 40,32 12,35 9,73 1
Razem społeczne z chorobowym = 160,78Razem społeczne bez chorobowego= 148,43
Łącznie preferencyjne miesięczne składki ZUS
styczeń – grudzień 2014
431,18

 

Minimalne składki ZUS dla przedsiębiorców
. Zdrowotne Emerytalne Rentowe Chorobowe Wypadkowe Fundusz Pracy
Składka ZUS za miesiącestyczeń – grudzień 2014 270,40(do odliczenia 232,85) 438,73 179,81 55,07 43,38 1 55,07
Razem społeczne z chorobowym = 716,99Razem społeczne bez chorobowego = 661,92
Łącznie miesięczne składki ZUS
styczeń – grudzień 2014
1042,46

W przypadku emerytury składki są także naliczane jak przy umowie o pracę – ich wysokość jest uzależniona od podstawy ich wymiaru – tak jak w przypadku zasiłku chorobowego, o którym pisałem wyżej.

  1. Dodatkowo osiągam dochód z wynajmu lokalu (ryczałt 8.5%) – Spłacam kredyt za zakup lokalu. Jak to wpływa na prowadzenie działalności?

Proponowałbym przejść na rozliczanie najmu na zasadach ogólnych – można zaoszczędzić na podatku.

  1. Jak wyglądają kwestie odliczenia kosztów używania samochodu jeśli nie jestem prawnym właścicielem (tylko na dojazdy do pracy)?

Najlepiej zrobić umowę najmu samochodu – niestety wówczas będzie to przychód dla osoby, d której będzie Pan wynajmował pojazd – innych opcji raczej nie ma no chyba, że istnieje możliwość, iż samochód stanie się Pańską własnością – wtedy zdecydowanie więcej kosztów dotyczących eksploatacji pojazdu można rozliczać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

  1. Co można wliczyć w koszty działalności gospodarczej?

Jest to zbyt ogólnie postawione pytanie – więc nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Ustawodawca podaje, iż kosztem uzyskania przychodu są wszystkie nakłady ponoszone w związku z uzyskiwaniem lub zachowaniem źródła przychodu. Innymi słowy kosztem może być wszystko, pod warunkiem, że będzie Pan w stanie racjonalnie uzasadnić ich związek z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Zawsze w przypadku wątpliwości można się w tej sprawie z nami konsultować na bieżąco.

  1. Jakie są koszty prowadzenia księgowości?

Zakładając wariant podstawowy (do 15 dokumentów miesięcznie) jest to koszt 150 zł netto (184,50 zł brutto). W tej cenie zawiera się:

  • księgowanie do 15 dokumentów,
  • bieżące doradztwo (np. co można a czego nie można uznać za koszt),
  • sporządzenie i wysyłka deklaracji VAT,
  • obliczenie i przekazanie informacji o wysokości miesięcznych zobowiązań podatkowych.
  • zgłoszenie do ZUS oraz wysyłka deklaracji
  • prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia (jeśli występują)

Oczywiście są to dane orientacyjne i absolutnie podstawowe, ale na chwilę obecną nie jestem w stanie określić dokładnie Pańskich potrzeb w zakresie usług księgowych – np. czy będzie Pan chciał rozliczać najem także na zasadach ogólnych o czym pisałem w pkt.4.

  1. Jakie są koszty miesięczne prowadzenia działalności gospodarczej z małym i dużym ZUSem?

Koszty zus podałem w pkt. 3

  1. W pewnym momencie będę miał możliwość pracy zdalnej, jak to wpłynie na działalność? Pracowałbym z domu gdzie mieszkam ale nie jestem tam zameldowany ani nie jestem właścicielem. Posiadam przestrzeń aby zaadaptować ją jako biuro?

Kwestia jest tu podobna jak w przypadku samochodu, z tym, że na podstawie umowy najmu można wliczać dużo więcej kosztów związanych z prowadzeniem biura.

  1. Na co powinienem zwrócić uwagę podczas zakładania działalności gospodarczej?

W tym także możemy pomóc. (wypełnienie wniosków, rejestracja VAT, zgłoszenie do ZUS) za pomoc w tych czynnościach jednorazowo pobieramy opłatę jak za 1 mc podstawowej obsługi.

Zobacz także: